Wielki Kopieniec na skiturach. Idealna wycieczka na pierwszy raz.

Wielki Kopieniec. Regle Tatr Wyskokich. Idealna trasa na pierwszą wycieczkę na skiturach

Przedstawiamy naprawdę świetną trasę dla początkujących skiturowców.  Łagodne podejście, piękne widoki, zjazd niezbyt wymagający, choć trochę wąski. Idealna na pierwszy raz.

Widok na Polanę Kopieniec. Regle Tatr Wysokich.

TRASA

Kuźnice –  Nosalowa Przełęcz –  Polana Olczyska – Wielki Kopieniec (1328) – Polana Kopieniec – Toporowa Cyrhla

Mapa trasy z Kuźnic do Toporowej Cyrhli przez Wielki Kopoeniec

www.mapytatr.net

Wyruszamy z Kuźnic w kierunku Nosalowej Przełęczy –  i mamy dwie możliwości dotarcia na nią. Pierwszą opcją jest droga piesza, czyli za znakami niebiesko- zielonymi w kierunku Doliny Gąsienicowej, a po kilkunastu minutach jedynie zielonymi. Ją  właśnie wybieramy, okazuje się jednak, że pokrywa śniegowa jest bardzo cienka, wystają spod niej kamienie i korzenie. Spory fragment trasy trzeba przejść pieszo.

W Kuźnicach TPN

Kuźnice

Niezbyt obiecujący początek. Wiosna jest coraz bliżej... Szlak na Nosalową Przęłęcz.

Niezbyt obiecujący początek. Wiosna jest coraz bliżej…

W lewo na Nosalową Przełęcz

Odbijamy w lewo.

Dojście do Nosalowej przełęczy- szlak zielony

Druga opcja to stara nartostrada do Doliny Gąsienicowej, na której warunki są lepsze, jedynie około 30m przed Nosalową Przełęczą konieczne jest ściągnięcie nart (sprawdziliśmy ją dzień później, w drodze do Doliny Gąsienicowej, i zdecydowanie zimowe warunki dłużej utrzymują się na nartostradzie).  Mówimy tu o warunkach w połowie marca, przy dość wysokiej temperaturze. Piętro reglowe zdecydowanie cierpi już wtedy na deficyt śniegu. Ale za Przełęczą jest jeszcze całkiem dobrze.

Skręcamy na żółty szlak w kierunku Polany Olczyskiej. Spokojnie schodzi on w dół zboczem pełnym wiatrołomów.

Szlakowskaz Nosalowa Przełęcz

Żółty szlak na Polanę Olczyską

Widok z żółtego szlaku do Doliny Olczyskiej na Nosal

Widok z żółtego szlaku –  Nosal (tam już byliśmy w tym roku:))

Droga do Doliny Olczyskiej

Po około 20 minutach docieramy do drewnianej balustrady, za krórą rozpościera się idealne, pokryte nietkniętym śniegiem zbocze opadająco malowniczo do Polany Olczyskiej. Zdejmujemy foki i zjeżdżamy delektując się każdym metrem białego puchu.

Zjazd na skiturach na Polanę Olczyską

Stok jest tylko dla nas!

Szałas na Polanie Olczyskiej

Mijamy chatę i za drewnianą platformą z widokiem na potok skręcamy w lewo. Docieramy do mostu, za którym odchodzi zielony szlak na Wielki Kopieniec- nasz dzisiejszy cel. Po około pół godziny stajemy na skraju rozległej Polany Kopieniec  i dostrzegamy pierwsze zabytkowe szałasy, które są jej znakiem rozpoznawczym.

Potok Olczyski

Droga na Wielki Kopieniec.

Polana Kopieniec

Na brzegu polany kierujemy się nadal za znakami zielonymi w lewo. Teraz czeka nas najostrzejszy fragment podejścia. Śnieg jest wywiany, a ścieżka oblodzona. Ściągamy narty i powoli wdrapujemy się do góry. Spotykamy pojedynczych wędrowców- gdy jest nas na szlaku tak mało, łatwiej zamienić z każdym kilka słów.

Szlakowskaz na Wielki Kopieniec

WIelki Kopieniec

Tam idziemy.

Polana Kopieniec szałasy

Szałasy na Polanie Kopieniec.

Droga na Wielki Kopieniec

Widoki z drogi na WIelki Kopieniec

Schodzenie tą samą drogą nie wydaje nam się kuszące.

Szczyt Wielkiego Kopieńca

Szczyt.

Widoki ze szczytu Wielkiego Kopieńca

Docieramy na szczyt. Po raz pierwszy zrobili to na nartach Mieczysław Karłowicz i Dariusz Zaruski w 1908 roku.
Widoki są zaskakujące- pomimo, że jest szarawo,  ponuro, i nieco mgliście, roztacza się z niego panorama na najwyższe tatrzańskie szczyty.

Na szczycie Wielkiego Kopieńca

Czas na zjazd w dół! Również zielonym szlakiem, jednak w przeciwną stronę- na Toporową Cyrhlę. Oszczędza nam to stromej i kamienistej drogi w dół w kierunku, z którego przyszliśmy. Wjeżdżamy w las. Trasa jest dość stroma i wąska, za to miękki śnieg wybacza błędy.

Zjazd na skiturach z Wielkiego Kopieńca do Toporowej Cyrhli.

Polana Kopieniec

Szlakowskaz. Tym razem jesteśmy po drugiej stronie rozległej polany.

Za zielonymi znakami dostajemy się na drugi koniec Polany Kopieniec (ostatnie kilkadziesiąt metrów zjazdu na polanę to absolutne skiturowe niebo!). Kontynuujemy naszą podróż w dół do najwyżej położonej dzielnicy miasta Zakopane i docieramy do pierwszych zabudowań.

zjazd do Toporowej Cyrhli

W części Toporowej Cyrhli położonej blisko granicy z TPN stoi całe mnóstwo letniskowych domków.

Toporowa Cyrhla

Tutaj kończymy zjazd. Skręcamy w prawo - około 200m dalej stoi przystanek autobusowy.

Tutaj kończymy zjazd.

Po dotarciu do drogi asfaltowej skręcamy w prawo i idziemy około 200 metrów na przystanek autobusowy. I zazdrościmy mieszkańcom Toporowej Cyrhli widoków, które mają na co dzień.