Włóczykij wyrusza na południe Beskid Niski,Beskidzkie szlaki,Górskie wędrówki,Wieże widokowe Beskid Niski: wieża widokowa na Jaworzu i cerkiew w Binczarowej.

Beskid Niski: wieża widokowa na Jaworzu i cerkiew w Binczarowej.

Cerkiew greckokatolicka w Binczarowej

W mglisty, niedzielny poranek wybieramy się w okolice Nowego Sącza w odwiedziny do znajomych. Wiemy, że mieszkają w rewelacyjnym miejscu, więc wyjeżdżamy z domu trochę wcześniej i w drodze przeglądamy mapę okolicy.

Beskid Niski dzika droga

Wybieramy nieco okrężną drogę i postanawiamy wdrapać się na Jaworze, które jest najwyższym szczytem Gór Grybowskich, czyli najbardziej wysuniętego na zachód pasma Beskidu Niskiego. Szczyt wznosi się na 880 metrów nad poziomem morza, a na jego wierzchołku stoi stalowa wieża widokowa.

Ponieważ przez całą drogę towarzyszy nam mgła, deszcz i senność, nie mamy wielkiej nadziei, że uda nam się zobaczyć z wieży coś więcej niż okoliczne szczyty.

Zanim dotrzemy do niebieskiego szlaku, którym podążymy do góry, spotykamy przy drodze przepiękną cerkiew. Zatrzymujemy  się i oglądamy ją z każdej strony.

Cerkiew w Binczarowej

Cerkiew w Binczarowej. Zbudowana w roku 1760 w stylu zachodniołemkowkim, jako świątynia greckokatolicka pod wezwaniem św. Męczennika Dymitra. W okresie międzywojennym była użytkowana przez wyznawców prawosławia, natomiast po II wojnie światowej została kościołem rzymskokatolickim.

Cerkiew w Binczarowej jak wygląda w środku

Wystrój wewnętrzny tworzy między innymi polichromia figuralna z XVI wieku i ikonostas z wieku XVIII.

Binczarowa Cerkiew

Cerkiew Prawosławna czy Greckokatolicka?
Świątynia w Binczarowej służyła obu tym wyznaniom.
Czym się różnią?

Prawosławie (Cerkiew Prawosławna) to druga co do wielkości  chrześcijańska wspólnota wyznaniowa.
W roku 1054 nastąpił rozłam kościoła na wschodni i zachodni (prawosławie i katolicyzm), czyli wielka schizma wschodnia. Główną jej przyczyną były różnice kulturowe, które skutkowały odmiennym podejściem do Ewangelii, co niosło ze sobą ryzyko wzajemnego posądzania się o herezję. Trudno się tym różnicom dziwić- wystarczy spojrzeć na położenie na mapie dwóch chrześcijańskich stolic –  Rzymu i Konstantynopola.
Dla prawosławnych najwyższą władzą w sprawach wiary jest sobór powszechny, czyli spotkanie biskupów całego kościoła, zaś kościół katolicki uznaje nieomylność papieża.

A jeśli chodzi o kościół, a właściwie kościoły greckokatolickie– bo jest ich więcej niż jeden?
Większość z nich powstała na drodze unii kościelnej części Cerkwi Prawosławnej z Kościołem Katolickim, przy zachowaniu obrządku bizantyjskiego i uznaniu zwierzchności papieża. Kościół powstały na zasadzie takiego zjednoczenia możemy nazwać Kościołem Unickim. W Polsce działa Kościół Greckokatolicki pod oficjalną nazwą Kościoła Katolickiego obrządku bizantyjsko- ukraińskiego.

Binczarowa Cerkwie w Beskidzie Niskim

Cerkiew Binczarowa

Docieramy na szlak, a wtedy pogoda, specjalnie dla nas, z ponurej staje się baśniowa.

Góra Jaworze z wieżą widokową na szczycie

Góra Jaworze, tam idziemy!

Gęsta mgła znika, za to w doliny schodzą pojedyncze chmurki. Skręcamy z głównej drogi razem z niebieskim szlakiem pomiędzy Binczarową a Boguszą. Zostawiamy samochód na końcu asfaltowej ścieżki, przy szlabanie. Jak zwykle okazuje się, że świat w świetle słońca jest dużo piękniejszy.

Wędrówka na Jaworze Wieża Widokowa

Początek

Droga na Jaworze Wieża Widokowa

Skręcamy pod górę!

Idziemy naprawdę stromą ścieżką- gęste poziomice na mapie nie kłamały! Pokrywa z pomarańczowych liści okazuje się być dosyć śliska, więc mimo, że trasa jest dość krótka, to wymaga ostrożności i w miarę dobrej kondycji. Co ciekawe, między drzewami gonią nas powoli białe obłoki…

Wędrówka na Jaworze Wieża Widokowa

Wędrówka na Jaworze Wieża Widokowa Las w Beskidzie Niskim

Mroczny Beskid Niski

Wieża na horyzoncie!

Jaworze Wieża Widokowa Las w Beskidzie Niskim

Płynące za nami chmury…

W końcu jesteśmy na górze, i jeszcze wyżej- na wieży, która ma prawie 16 metrów wysokości. Odradzamy wchodzenie tutaj z lękiem wysokości- na dzisiejszym wietrze konstrukcja dość odczuwalnie się porusza!

Metalowa, chwiejaca się konstrukcja wieży widokowej na Jaworzu

Metalowa, chwiejaca się konstrukcja wieży widokowej

Jaworze Wieża widokowa

Krzyż na szczycie wieży na Jaworzu

Krzyż na szczycie wieży

wieża widokowa na Jaworzu

Wieża na Jaworzu. Góry Grybowskie. Beskid Niski.

Ale  widoki są piękne- przynajmniej przez pierwsze kilka minut, zanim cały krajobraz ponownie zasnują chmury. Delektujemy się panoramami Beskidów Niskiego i Sądeckiego. Może jeszcze kiedyś wrócimy tu, żeby dostrzec również Tatry. To okno pogodowe było tylko dla nas, bo na szlaku nie spotkaliśmy nikogo więcej.

Beskidzka wioska zaginiona we mgle...

Beskidzka wioska zaginiona we mgle…

Widoki z Jaworza

Widoki z wieży na Jaworzu

Chmury gęstnieją

A potem chmury gęstnieją…

Pamiątkowa tabliczka na Jaworzu

Tabliczka pamiątkowa na kamieniu obok wieży

Schodzimy. Droga do góry i w dół zajęła nam około godziny. To świetna trasa na krótki spacer, ale jeśli mielibyśmy więcej czasu,  wybralibyśmy dłuższą wędrówkę na szczyt, z Ptaszkowej. Okolice są piękne i spokojne, aż szkoda wracać.

Wieża widokowa na Jaworzu

W dół jest jeszcze bardziej ślisko! Wieża widokowa na Jaworzu

W dół jest jeszcze bardziej ślisko!

Jaworze muchomor

wieza-na-jaworzu-gory-grybowskie

Trasa wycieczki na Jaworze Wieża Widokowa

Nasz spacer, było pięknie!