Bystra i Błyszcz – olbrzymy Tatr Zachodnich

Błyszcz Tatry Zachodnie

Początek górskiej jesieni jest w tym roku niesamowicie słoneczny.  Szczęśliwie udało nam się spędzić  w Tatrach jeden z październikowych weekendów. Zima podjęła już pierwszą próbę zawładnięcia wysokimi szczytami, dlatego chcemy spróbować zdobyć jeden z łagodniejszych.

TRASA

Siwa Polana – Dolina Chochołowska – Dolina Starorobociańska – Siwa Przełęcz – Siwy Zwornik – Bystra (2248) – Błyszcz (2159) – Siwy Zwornik – Siwa Przełęcz – Dolina Starorobociańska – Dolina Chochołowska – Siwa Polana

Etap 1- Dolina Chochołowska

Etap 2- na Bystrą

Bystra Tatry Zachodnie

Cel wyprawy.

Bystra, wysoka na 2248 metrów ponad poziomem morza, jest najwyższym szczytem Tatr Zachodnich. Leży po stronie słowackiej, ale my zamierzamy zdobyć ją zaczynając od Doliny Chochołowskiej.  A właściwie spróbować, bo tak naprawdę nie wiemy jakich warunków możemy spodziewać się na górze i czy wdrapanie się na sam wierzchołek będzie możliwe- i bezpieczne.

Pełni nadziei zaczynamy. Na parkingu w Siwej Polanie meldujemy się przed 6 rano. Jeszcze przez kilkanaście minut nad głowami świecą nam gwiazdy.  Dopiero w tym sezonie nauczyliśmy się naprawdę wczesnego wychodzenia w góry, które sprawia, że cała wędrówka jest spokojniejsza. Kiedy puls staje się zbyt szybki, można po prostu zatrzymać się i chłonąć widoki,  a nie zerkać nerwowo na zegarek.

Mruczek z Doliny Chochołowskiej wychodzi nam na powitanie i nawet kawałek odprowadza.

Nieśmiało wstaje dzień.

Dolina Chochołowska o poranku

Dolina Chochołowska

Dolina Chochołowska Tatry Zachodnie

Po ponad godzinie drogi płaską, urokliwą ścieżką, odbijamy w lewo za znakami żółtymi i czarnymi.  Krajobraz staje się dość  smętny- dostaliśmy się do krainy ściętych drzew. Ale kiedy szlaki rozchodzą się, a my wybieramy czarną opcję przez Dolinę Starorobociańską, robi się znacznie lepiej. Wchodzimy do lasu, w którym nieśmiało pojawiają się jesienne barwy.  Natomiast kiedy las się kończy, pojawia się świetny widok na szczyty głównej grani Tatr Zachodnich (tej, po której biegnie granica polsko-słowacka). Wierchy Starorobociański i Kończysty są rzeczywiście białe. Szczyty pokryte są śniegiem, a kilkaset metrów  niżej lato nadal nie daje za wygraną z jesienią.

Tutaj, po około godzinie drogi, opuszczamy dolinę Chochołowską i skręcamy ze szlakami żółtym i niebieskim.

Potok w dolinie Starorobociańskiej

Strumień cudny, za to okolica średnia. Tomkowi przypomina surowe, maltańskie krajobrazy.

Szlak żółty czy czarny? Dolina Chochołowska.

Tu musimy zdecydować się na jedną z dwóch dróg, które docierają na Siwą Przełęcz. Według mapy: żółtym szlakiem, przez Ornak dostalibyśmy się tam w 3 godziny i 45 minut, czarnym- w 2 godziny i 30 minut. Na razie oszczędzamy siły i idziemy w prawo za znakami czarnymi.

Doliną Starorobociańską podchodzimy do góry

Doliną Starorobociańską podchodzimy do góry.

Górna Dolina Starorobociańska

Malowniczą (i trochę śliską) ścieżką, która przywodzi na myśl krajobrazy z Władcy Pierścieni (a dokładnie scenę z „Dwóch Wież”, gdzie Aragorn, Legolas i Gimli biegną w pogoń za Orkami…) docieramy na Siwą Przełęcz. Niesamowity jest moment, gdy stajemy w miejscu, które długo było naszym horyzontem, i nagle ukazuje się nam zupełnie nowa perspektywa-  ogromna przestrzeń i morze tatrzańskich szczytów. Polecamy każdemu na własnej skórze przeżyć ten moment!
Wreszcie widzimy Bystrą, na której chcemy stanąć.

Droga na Siwą Przełęcz

Super-ścieżka wiodąca do Przełęczy. Sił dodaje majaczący już na niej szlakowskaz.

Starorobociański Wierch

Na Siwej Przełęczy

Na Siwej Przełęczy.

I my na Siwej Przełęczy 🙂

Tutaj nasza trasa łączy się z alternatywną , która biegnie przez Ornak. Ludzi jest niewiele, za to po raz pierwszy dzisiaj czujemy naprawdę mocny wiatr.

Siwa Przełęcz koniec drogi przez Ornak

Droga przez Ornak.

Dwadzieścia minut później stajemy na Siwym Zworniku. To tutaj mieliśmy ostatecznie zdecydować dokąd idziemy. Czy realizujemy nasze pierwotne założenie, czy może wybierzemy prawie sto metrów niższy Starorobociański Wierch? Wygląda trochę łagodniej, i ludzi zmierzających w jego kierunku jest jakby więcej. Za to z Bystrej widzimy sporo zawracających. Jest nieco ślisko, a my nie mamy raków. Być może najrozsądniej byłoby posiedzieć tu chwilę, a potem rozpocząć schodzenie trasą przez Ornak?

Z Siwej Przełęczy na Siwy Zwornik

I dalej w górę – na Siwy Zwornik.

Widoki z Siwego Zwornika

Błyszcz i Bystra

Na najdalszym planie Błyszcz i Bystra.

Siwy Zwornik. Naprawdę bardzo wieje!

Dużo trudniej jest podjąć decyzję o wycofaniu się niż o pójściu dalej. Patrzymy na imponujący masyw Bystrej i decydujemy się na własnej skórze sprawdzić warunki. Jeśli będzie źle, wrócimy.

Najbardziej daje nam popalić wiatr, który zapiera dech w piersiach i utrudnia stawianie kroków. Myślę, że podobny wieje w Himalajach :). Na szczęście -dociska nas do ściany, a nie spycha w stronę stromego zbocza.

Szlak na Bystrą

Bystra w Tatrach Zachodnich

A tu wieje najgorzej…

Dochodzimy do przełęczy na której rozdzielają się szlaki na Bystrą (niebieski) i Błyszcz (czerwony). Skoro jesteśmy już tutaj, idziemy na Bystrą! Niebieski szlak malowniczo trawersuje jej zbocze.  Są trudniejsze momenty, ale powoli i ostrożnie dajemy radę. W końcu stajemy na szczycie i jesteśmy z siebie ogromnie zadowoleni.

Niebieski szlak na Bystrą

Szlaki niebieski na Bystrą (w poprzek) i czerwony na Błyszcz (bardziej w górę) przecinające zbocze.

Bystre Sedlo

Bystra Tatry Zachodnie

Szczyt Bystrej

Wiatr i zimno nie pozwalają długo rozkoszować się panoramą na Tatry Polskie i Słowackie. Okazuje się, że między Bystrą a Błyszczem jest nieoznakowana ścieżka, na której warunki są znacznie lepsze niż na niebieskim szlaku którym tu weszliśmy. Zdobędziemy więc dzisiaj i tę górę! Błyszcz ma 2159 metrów nad poziomem morza i podobno  formalnie nie powinno się go uznawać za szczyt- między nim a Bystrą nie ma obniżenia poziomu, więc jest po prostu zakończeniem północnej grani Bystrej. Ale nie przejmując się zbytnio formalnościami, bardzo się cieszymy, że jesteśmy i tutaj. Szczególnie ze względu na rewelacyjny widok na naszą Bystrą.

Widok z Błyszcza na Bystrą

Właśnie takie widoki 🙂

Błyszcz Tatry Zachodnie

Na Błyszczu.

Droga z Błyszcza do przełęczy, oznaczona na czerwono,  jest znacznie mniej oblodzona niż ta, którą wchodziliśmy do góry.  Aż do Siwej Przełęczy ciągle ściga nas surowy, mroźny wiatr, toteż nie robimy przystanków i żwawo idziemy w dół.  Znów schodzimy przez Dolinę Starorobociańską. Odprowadza nas widok Starorobociańskiego Wierchu, gospodarza tej doliny, który przez prawie całą jej długość patrzy na nas z wysoka. I jego musimy kiedyś odwiedzić.

Zejście z Błyszcza Tatry Zachodnie

Schodzimy z Błyszcza. Teraz już tylko w dół.

Błyszcz i Bystra w Tatrach Zachodnich

Znów w Dolinie.

A tymczasem spokojnym i zmęczonym już krokiem docieramy do samochodu. Czekają nas jeszcze placki ziemniaczane na Krupówkach!

Podsumowanie

Błyszcz i Bystra

Przekrój trasy- z pominięciem Błyszcza.

Czas: Przejście trasy zajęło nam około 10 godzin. Spokojnym krokiem, z odpoczynkami i ślizganiem się na lodzie.

Stopień trudności: Średni +. Ze względu na jesienno- zimowe warunki. Kilka razy zastanawialiśmy się nad odwrotem…