Włóczykij wyrusza na południe Europa,Europejskie stolice,Malta i Gozo Krótka wycieczka na Maltę i Gozo: jak zaplanować trasę?

Krótka wycieczka na Maltę i Gozo: jak zaplanować trasę?

Tal Mixta Cave plaża Ramla

Spędziliśmy tutaj cztery doby. Od początku mieliśmy świadomość, że mimo niewielkich rozmiarów wysp nie damy rady zobaczyć wszystkiego- i nawet nie próbowaliśmy. Chcieliśmy trochę odpocząć na plaży i generalnie skupić się na atrakcjach stworzonych tu przez naturę i gorący, śródziemnomorski klimat.
Nie będę tutaj poruszać wszystkich  szczegółów, chcę jednak opowiedzieć o ogólnym kierunku naszej wyprawy, który z perspektywy czasu oboje uważamy za bardzo trafiony.

Jak jeździć samochodem na Malcie i Gozo

Dzika droga na Gozo

Pierwszego dnia zjawiamy się na wyspie tuż przez zachodem słońca. Mamy czas jedynie na szybką aklimatyzację do nowych warunków, przede wszystkim drogowych.

Sztuka parkowania po maltańsku

Sztuka parkowania po maltańsku 😉

Z lotniska wyruszamy na południe wyspy, i przez klimatyczne, szczególnie o zmroku, miasteczko Siġġiewi docieramy na wybrzeże- w okolice  Għar Lapsi- i zostajemy tu do rana. (O noclegach „gdzie popadnie” i innych praktycznych aspektach wyjazdu  napisałam tutaj.)

Maltańskie miasteczko Siġġiewi

Maltańskie miasteczko Siġġiewi.

Siġġiewi

Siġġiewi- Kościół św. Mikołaja

Kolorowe drzwi w Siġġiewi

Drugiego dnia udaje nam się wstać bardzo wcześnie. Spacerujemy po okolicach naszego noclegu, którymi okazują się schodzące do morza skały i urokliwe jaskinie (w Lapsi Caves już o 6 rano pływa dwójka ludzi).

ghar-lapsi

Għar Lapsi

Lapsi Caves

Ghar Lapsi. Pierwsi pływacy i malownicza Filfla w tle

Pierwsi pływacy i malownicza Filfla w tle.

A potem wyruszamy dalej!

Najpierw na wschód, w kierunku słynnej atrakcji wyspy, którą jest Blue Grotto, czyli Błękitna Grota. Decydujemy się na komercyjną wycieczkę kolorową łódką z miejscowym kapitanem, która kosztuje nas 8 euro od osoby za około pół godziny podziwiania  rewelacyjnych form skalnych i zgodnie z nazwą- niebieskości morskich głębin. Jest naprawdę super! Wsiadając na łódkę warto zająć miejsce w pierwszym rzędzie, wtedy widoki będą znacznie lepsze. Przy wysiadaniu kapitan ma nadzieję na niewielki napiwek. Nasz był bardzo sympatyczny, pokazał nam wszystkie okoliczne groty, wiele opowiadał i pozował do zdjęć z pasażerami.

blue-grotto-przystan

Przystań dla łódek.

lodzie-do-blue-grotto

blue-grotto-trip-blekitna-grota-malta

Blue Grotto Błękitna Grota

Płyniemy i zachwycamy się…

… i trochę zazdrościmy 🙂

blue-grotto-trip-blekitna-grota-malta

Błękitna woda w błękitnej grocie malta

Teraz na zachód, cały czas wzdłuż wybrzeża. Zdobywamy najwyższe wzniesienie Malty (a przynajmniej się staramy) i podziwiamy klify Dingli. Chwilę odpoczywamy pod prostym, białym kościółkiem.

dingli-cliffs-road

Patrząc z klifów Dingli można dostrzec wraki starych samochodów.

Klify Dingli

Kościół św. Marii Magdaleny Malta

Kościół św. Marii Magdaleny.

Widoki z Dingli Cliffs

widoki z Klifów Dingli

Dingli- widoki

Dingli Cliff Malta

Kierujemy się na Mdinę– jedno z dwóch miast Malty, które chcemy zobaczyć.

Mdina, nazywana cichym miastem, jest niezwykle klimatyczna. Długo spacerujemy wąskimi uliczkami.

Mdina: brama miejska

Brama miejska Mdiny – zagrała również bramę wjazdową do Kings Landing w Grze o Tron.

Mdina Silent City kolorowe kamienice

Mdina Malta Mdina aż do XVI wieku była stolicą Malty. W roku 1571 z inicjatywy przybyłego na wyspę zakonu joannitów, stolica została przeniesiona na wybrzeże, do Valletty.

Mdina Silent City

Mdina Pranie na Sznurach

Mdina: punkt widokowy

Mdina: widoki z miejskich murów obronnych

Mdina nazywana jest Cichym Miastem. Poza samochodami stałych mieszkańców (których jest około 300!) mogą tutaj wjechać tylko pojazdy uprzywilejowane- służby ratunkowe, karawany pogrzebowe czy samochody nowożeńców.

Mdina nazywana jest Cichym Miastem. Poza samochodami stałych mieszkańców (jest ich tutaj zameldowanych jedynie około 300!) za miejską bramę mogą wjechać tylko pojazdy uprzywilejowane- służby ratunkowe, karawany pogrzebowe czy samochody nowożeńców.

Jedziemy dalej i niebawem jesteśmy na wybrzeżu zachodnim. Od wczoraj jesteśmy na Malcie, a jeszcze nie udało nam się porządnie popływać (i poleżeć) na plaży. Wybór pada na plażę Tuffieħa. Niełatwo jest znaleźć tu miejsce parkingowe, ale ostatecznie nam się udaje . W okolicy znajduje się malowniczo położona wieża, spod której rozpościera się świetny widok również na sąsiednie plaże.

Wieża Għajn Tuffieħa

Wieża Għajn Tuffieħa.

Zatoka i plaża Għajn Tuffieħa, i jeszcze jedna plaża, położona nieco wyżej, widoczna spod wieży.

widok na zatokę Golden Bay

A w drugą stronę widok na zatokę Golden Bay.

Teraz w górę, na północ. Docieramy do tej części wyspy, którą teraz najlepiej wspominamy, czyli regionu Marfa Ridge.

Płaskowyż Marfa Ridge

marfa-ridge

Wspinamy się na wieżę św. Agaty, czyli Czerwoną Wieżę, z której mamy idealny widok na wyspę Gozo- nasz jutrzejszy cel.  Zachód słońca połączony z kolacją spędzamy z kolei na plaży dla zwierząt pod Białą Wieżą.

Dwie wieże o zachodzie słońca.

Obie powstały w XVII wieku i służyły do celów obserwacyjno- ostrzegawczych i obronnych- głównie przed piratami. Podobnych wież powstało w tym czasie na Malcie znacznie więcej.

Wieża św. Agaty, czyli Czerwona Wieża

Wieża św. Agaty, czyli Czerwona Wieża.

Czerwona Wieża Malta widoki

Widok z Czerwonej Wieży.

Powiewająca flaga Zakonu Maltańskiego

Powiewająca flaga Zakonu Maltańskiego.

Czerwona Wieża armaty

wieza-sw-agaty-malta-widoki

red-tower-widoki

Aħrax Tower, czyli Biała Wieża

Aħrax Tower, czyli Biała Wieża- obecnie w remoncie.

Widoki spod Białej Wieży Ahrax Tower

Okoliczne widoki.

Ahrax tower Plaża dla zwierząt

Zachód z plaży dla zwierzaków

Zachód z plaży dla zwierzaków.

Zachód słońca na Malcie

Noc spędzamy na plaży w zatoce Paradise Bay w miejscowości Ċirkewwa, zaledwie 7 minut drogi dzieli nas teraz od odprawy promowej na Gozo.

Paradise Bay Malta

Paradise Bay

Paradise Bay Marfa Ridge

Plaża o poranku.

Drugi dzień zaczynamy od morskiej kąpieli na plaży, która jest tylko dla nas, w wodzie która chce nas zamrozić. Pijemy kawę i ruszamy w drogę.

Plaża Malta Paradise Bay

Paradise Bay z kawiarni.

Nadszedł czas na Gozo. Prom pomiędzy wyspami kosztuje 15,70 euro za kierowcę + samochód i 4,65 euro za dodatkowego pasażera (lub człowieka na nogach). Płacimy za przeprawę dopiero po powrocie na Maltę- w stronę Gozo płyniemy bez bramek i płatności. Nie warto spędzać czasu na promie przy barze- widoki są obłędne!

prom-na-gozo-widoki

Prom Malta Gozo widoki

Prom z Malty na Gozo widoki

Rozpoczynamy od przejechania wyspy w poprzek, kierując się na San Lawrenz. To tutaj znajduja się takie charakterystyczne atrakcje jak  Fungus Rock (Grzybowa Skała), Blue Hole, Dwejra Tower czy Inland Sea. Do marca 2017 roku stał tu również łuk skalny nazywany Lazurowym Oknem, niestety runął on do morza w czasie sztormu.

zachodnie wybrzeże Gozo

Docieramy na zachodnie wybrzeże Gozo.

Blue Hole, czyli Niebieska Dziura, widziana z góry. Obowiązkowe miejsce dla fanów nurkowania. Jaskinia ma ok 15 metrów głębokości i jest połączona z otwartym morzem.

Blue Hole, czyli Niebieska Dziura, widziana z góry. Obowiązkowe miejsce dla fanów nurkowania. Podwodna jaskinia ma ok 15 metrów głębokości i jest połączona z otwartym morzem.

Okolice Blue Hole

Okolice Blue Hole.

blue-hole-malta-gozo

Inland Sea Gozo

Inland Sea – zatoka połączona z morzem wąską szczeliną w skalnej ścianie. Nurkowie lubią również to miejsce.

Dwejra, Blue hole, Fungus Rock

Dwejra Tower (po lewej) i Fungus Rock (po prawej, obok jachtu). Wieża Dwejra jest jedną z wielu wybudowanych na Malcie w XVII wieku wież strażniczych, miała jednak dodatkowe, wyjątkowe zadanie. Została ufundowana przez Uniwersytet w Gozo, aby chronić przed kradzieżą rosnący na pobliskiej  Grzybowej Skale skarb Zakonu Maltańskiego. Skarbem tym była roślina nazywana obecnie cynomorium szkarłatnym, a wtedy grzybkiem maltańskim. Roślina o silnych właściwościach leczniczych, której kradzież karana była śmiercią. Wykorzystywano ją w leczeniu udarów, nadciśnienia, choroby wenerycznych, wymiotów… A także do mycia zębów i w celach antykoncepcyjnych.  Skąd wzięła się sława grzybka? Przybyła na wyspę razem z członkami Zakonu Maltańskiego – potocznie szpitalnicy, joannici, kawalerowie maltańscy – którzy o jego właściwościach uczyli się w Jerozolimie od Arabów (po upadku Jerozolimy rycerze ostatecznie osiedlili się na Malcie). Bo to właśnie Arabowie szukali cynomorium w pierwotnych miejscach jego występowania- suchych, pustynnych obszarach Afryki i Bliskiego Wschodu.

Dwejra San Lawrence Gozo

dwejra-warning

Dalej nie wolno!

Gozo kaplica św. Anny

Kaplica św. Anny.

Dwejra San Lawrence Gozo

Kolejnym punktem naszej trasy jest okolica kościoła Ta’PinuTa’Dbiegi Crafts Village. Udaje nam się zdobyć szczyt Ta’Dbiegi.

Teraz na północ. Upatrzyliśmy sobie na mapie plażę Wied il-Għasri, do której nie można dojechać samochodem. To miejsce to absolutny cud natury. Najpierw spacerujemy ścieżką prowadzącą nad klifami, nie wiedząc do końca czy zmierzamy w dobrą stronę. Aż w końcu w dole wyłania się plaża. Wąska, kamienista, zaledwie z kilkoma opalającymi się osobami. Malowniczo ukryta wśród skalnych ścian. Dopiero na samym końcu widzimy ścieżkę, która pozwoli nam zejść na dół.

Droga do plaży Wied il-Għasri

W poszukiwaniu plaży Wied il-Għasri.

W poszukiwaniu plaży Wied il-Għasri Gozo

Wied il Ghasri poszukujemy najpiękniejszej plaży na Gozo

W dole już coś widać!

Droga na plażę Wied il Ghasri Gozo

Stromo w dół.

Plaża Wied-il-Ghasri.

Tak wygląda Wied il-Għasri z perspektywy plażowiczów.

Tak wygląda Wied il-Għasri z perspektywy plażowiczów.

Najlepsza plaża Malty i Gozo Wied il-Għasri

To jest moje ulubione miejsce Archipelagu Maltańskiego. Jeśli człowiek szuka prawdziwego odpoczynku, można zaszyć się tutaj na cały tydzień. Nie ma parkingu ani toalet, ale klimat tego miejsca wszystko wynagradza.

Teraz kierujemy się już na plażę Ramla, na której chcemy spędzić noc. Wzdłuż wybrzeża północnego ciągną się tzw. Salt Pans, na których od ponad 300 lat trwa produkcja soli morskiej.

Salt Pans, czyli Solniska

Salt Pans, czyli Solniska.

Salt Pans Solniska Gozo

Docieramy  do plaży Ramla, która jest trochę podobna do naszych bałtyckich plaż, długa i szeroka, tylko piasek ma kolor pomarańczowy. W promieniach zachodzącego słońca wspinamy się do górującej nad plażą po stronie wschodniej jaskini Tal Mixta.

Ramla Beach Gozo Pomarańczowy Piasek

Plaża Ramla o zachodzie słońca

Idziemy do groty Tal Mixta

Idziemy do groty Tal Mixta.

Idziemy do groty Tal Mixta, Ramla, Gozo

Po spędzeniu kolejnej nocy wśród szumu morskich fal (nikłego), znów jesteśmy gotowi na przygody.

Zaczynamy dzień od odwiedzenia kompleksu megalitycznych świątyń Ġgantija Temples. Od początku bardzo chcieliśmy je zobaczyć więc wchodząc na teren muzeum czujemy na plecach przyjemny dreszcz oczekiwania. Wielkie głazy tworzące budowle, które nie wiadomo w jaki sposób znalazły się w jednym miejscu, rzeczywiście robią na nas wrażenie. Jednak ilość zabezpieczeń i rusztowań nie pozwala w pełni się tym napawać. Za bilet do kompleksu świątyń (oraz dodatkowo zabytkowego młynu Ta’ Kola) osoba dorosła zapłaci 9 euro.

Ġgantija Temples Gozo

Ġgantija Temples

Ggantija Gozo

ggantija-zdjęcie-z-przodkiem

Specjalna gablota do zrobienia zdjęcia z przodkiem. 😉

Trochę pozwiedzaliśmy, więc teraz czas popływać. Trafiamy na kolejną świetną plażę Daħlet Qorrot, w pobliżu wschodniego krańca wyspy. Kąpielisko otaczają kolorowe drzwi do samochodowych garaży, co może nie brzmi najlepiej, ale za to tak wygląda.

Plaża Daħlet Qorrot Gozo

Plaża Daħlet Qorrot.

Później testujemy jeszcze jedną plażę, która podobno tak zauroczyła Angelinę Jolie i Brada Pitta, że nakręcili tutaj film Nad morzem. Mġarr ix-Xini. Przypuszczam, że bardzo by nam się podobała, gdyby nie szczyt sezonu, ciasnota i mieszanina zapachów z pobliskiej restauracji. Tym razem jednak szybko z niej uciekliśmy, wskoczyliśmy na prom i resztę dnia spędziliśmy na naszej, już znajomej, plaży Paradise.

Prom Malta Gozo widoki z pokładu

W nasz ostatni wieczór na wyspie potrzebowaliśmy prawdziwego wypoczynku.

Natomiast na ostatni dzień zostawiliśmy sobie Vallettę.

Stolica jest trochę tłoczna, ale za to kolorowa i niepodobna do innych południowo-europejskich miasteczek. Charakterystyczne zabudowane balkony, wąskie i strome uliczki, pomniki sztuki nowoczesnej i nieziemski upał– tak można ją opisać w jednym zdaniu.

La Valletta Malta spacer po mieście

Valletta spacerowym krokiem

Sztuka nowoczesna w stolicy Malty Valletta

Pomniki sztuki nowoczesnej.

La Valletta stolica Malty

I czas jechać na lotnisko…

Maltańskie wakacje minęły niezwykle szybko.
Była to zdecydowanie podróż, a nie urlop wypoczynkowy. Pozostał nam pewien niedosyt- miejsc, zdarzeń i odpoczynku. Ale zauroczyliśmy się całkowicie. Na pewno tu wrócimy.