Włóczykij wyrusza na południe Górskie wędrówki,Tatrzańskie regle,Tatrzańskie wspinaczki Wielki Kopieniec. Popołudniowa wycieczka do krainy pasterskich szałasów.

Wielki Kopieniec. Popołudniowa wycieczka do krainy pasterskich szałasów.

Szałasy na Polanie Kopieniec

Czasami jest tak, że docieramy w góry po południu i nie wiemy co z tą urwaną połówką dnia zrobić. Albo poprzedniego dnia przeszliśmy tyle kilometrów, że dziś ledwo powłóczymy nogami. I to jest propozycja na takie właśnie dni. Spokojna, krótka, pozwalająca usiąść i pomyśleć nad życiem ale też pozachwycać się widokami. Przedstawiamy pętelkę w okolicy Wielkiego Kopieńca. Tam jest naprawdę ładnie. 🙂

TRASA

Toporowa Cyrhla – Polana Kopieniec – Wielki Kopieniec (1328) – Polana Olczyska – Jaszczurówka

Toporowa Cyrhla- Wielki Kopieniec - Jaszczurówka

mapytatr.net

Samochód zostawiamy na parkingu w Jaszczurówce i podjeżdżamy busem dwa przystanki (kierowca jest niezadowolony, bo wolałby nas dowieźć aż do Palenicy za wyższą kwotę) do Toporowej Cyrhli, skąd zaczynamy naszą wycieczkę.

Toporowa Cyrhla

Toporowa Cyrhla – najwyżej położona dzielnica Zakopanego.

Zielonym szlakiem idziemy w kierunku Polany Kopieniec. Najpierw, nieco pod górę, docieramy do letniskowych domków w górnej części wsi Toporowa Cyrhla. Ścieżką wśród przekwitłych jesiennych kwiatów dochodzimy do budki z biletami, a za nią wkraczamy na kamienistą ścieżkę wiodącą nas na malowniczą polanę.

Szlakowskaz Toporowa Cyrhla

Toporowa Cyrhla- Wielki Kopieniec. Pierwsze wzniesienie za nami.

Pierwsze wzniesienie za nami.

Droga na Kopieniec

Droga na Wielki Kopieniec

Radość na szlaku!

Kamienista ścieżka na Wielki Kopieniec

Ostatnia prosta do Polany Kopieniec!

Ostatnia prosta do Polany!

Pierwsze odejście szlaku na szczyt Wielkiego Kopieńca. My decydujemy się najpierw przejść przez polanę, i dopiero z jej drugiego końca wdrapać się na szczyt.

Polana Kopieniec

Pojawiają się pierwsze widoki – górskie szczyty nad malowniczymi, drewnianymi chatami. Są to stare pasterskie szałasy. Do dzisiaj odbywa się tu kulturowy wypas owiec (uwarunkowany kilkoma zasadami, m. in. liczba zwierzaków jest ograniczona w takim stopniu, aby wypas nie powodował szkód w środowisku, do ochrony stada wykorzystywane są jedynie owczarki podhalańskie, bacowie muszą używać tradycyjnej odzieży i lokalnej gwary).

Chwilę odpoczywamy i ruszamy brzegiem polany z bliska przyglądając się szałasom. Dziś jest tu dosyć pusto. Dochodzimy na przeciwległy kraniec polany i stamtąd wyruszamy w kierunku szczytu. Po stromych schodkach i kamieniach idziemy coraz wyżej i po około 15 minutach jesteśmy na Wielkim Kopieńcu.

Po prawej stronie mamy nasz cel!

Po prawej stronie mamy nasz cel!

Podejście na szczyt Wielkiego Kopieńca.

Podejście na szczyt. Stromo.

Widoki z drogi na Wielki Kopieniec

Dziś pogoda dopisuje- chmury nie schodzą na tyle nisko, aby zasłonić nam widoki.

Wielki Kopieniec

Panorama ze szczytu Wielkiego Kopieńca

na szczycie Wielkiego Kopieńca

Na Wielkim Kopieńcu- 1328 metrów.

I schodzimy w dół. Zielonym szlakiem podążymy tym razem w kierunku Doliny Olczyskiej i z biegiem Olczyskiego Potoku zejdziemy do Jaszczurówki, gdzie zostawiliśmy samochód. Po drodze zahaczamy jeszcze o Ośrodek Czynnej Ochrony Gadów i Płazów, ale nie udaje nam się dostrzec żadnego ciekawego mieszkańca.

Wielki Kopieniec- droga do Doliny Olczyskiej

Dolina Olczyska

Ośrodek Czynnej Ochrony Płazów i Gadów w Jaszczurówce. Co ciekawe, Jaszczurówka właśnie dlatego została Jaszczurówką- zawsze roiło się w niej od kolorowych salamander.

Ośrodek Czynnej Ochrony Płazów i Gadów w Jaszczurówce. Co ciekawe, Jaszczurówka właśnie dlatego została Jaszczurówką– zawsze roiło się w niej od kolorowych salamander. 🙂

Jaszczurówka gady i płazy

Po dotarciu na parking zjeżdżamy kilkadziesiąt metrów i zatrzymujemy się jeszcze przy słynnej kaplicy. Jeszcze nas tu nie było.

Kaplica w Jaszczurówce. Wybudowana w latach 1904-1907 wg projektu Stanisława Witkiewicza w stylu zakopiańskim.

wnętrze kaplicy w Jaszczurówce

Kaplica w Jaszczurówce

Podsumowanie

Czas wycieczki: ok 3 godziny
Kilometry: 6,5
Kolor szlaku: zielony
Suma podejść: 344m
Suma zejść: 442m

A jeśli chcielibyście zobaczyć, jak okolice Polany Kopieniec wyglądają zimą, zajrzyjcie tutaj.